Een boot doorstaat gedurende het hele jaar veel zware uiteenlopende weersomstandigheden. Denk maar eens aan zout water, warm weer, koud weer, harde wind, sneeuw etc. Een goede beschermlaag en verzorging is dan ook erg belangrijk, een goede verflaag kan hierbij helpen. Als dit in orde is kan je weer heerlijk gaan ontspannen op je boot, een mooie verflaag helpt ook als je eventueel de boot wilt verkopen.
Wat houdt het precies in?
Het schilderen van een boot kan je in principe opdelen in 2 delen, het onderwaterschip en het bovenwaterschip. Met het onderwaterschip bedoelen we het gedeelte dat onder de waterlijn ligt, het bovenwaterschip bedoelen we dan natuurlijk het gedeelte dat er boven ligt, dus vanaf de waterlijn en de romp naar boven. Qua verf zit er een groot verschil in wat je moet gebruiken voor het gedeelte onder en het gedeelte boven water. Verven die geschikt zijn voor onder waters zijn bijna nooit geschikt voor gebruik boven water, en vise versa.
Meestal bestaat de verf voor het gedeelte dat onder het water ligt uit een primer met een onderwaterverf of antifouling laag. Het gedeelte dat boven water ligt bestaat uit een primer en een lak.
Verschillen tussen materialen boot
Het is wel belangrijk dat er goed op gelet wordt van welk materiaal de boot gemaakt is, hier zitten wel degelijk verschillen tussen. Het schilderen van een polyester boot gaat natuurlijk heel anders als het schilderen van een stalen of houten boot. Dit heeft voornamelijk te maken met de eigenschappen van de materialen, zo zal staal zonder de juiste bescherming snel gaan roesten. Het roestproces zal beginnen als er veel vocht bij komt en als er voldoende hechting en laagdikte wordt aangebracht wordt de verflaag dampdicht, hierdoor kan het dus niet roesten. Polyester wordt opgebouwd uit een met polyester hard verstevigde glasvezel, deze wordt in het hard gekweekt waardoor je een soort laminaat krijgt. Hier zal dan een beschermende laag verf en een gelcoating worden aangebracht, welke ook gelijk de kleur geeft.
Belangrijke tips
Zorg ervoor dat de boot altijd goed is schoon geschuurd voordat je een nieuwe laag verf en eventuele coating erop brengt. Voordat je gaat schuren wordt het aangeraden om de boot schoon te maken, dit voorkomt dat het schuurpapier minder snel vol loopt. Als een eventuele vorige eigenaar een keer de boot helemaal heeft geverfd en je was tevreden over de kwaliteit en hoe het er uit zag, probeer dan eventueel contact op te nemen om na te vragen welke verf en coating ze toen gebruikt hadden.